Hírek, érdekességek, leírások
Hírek, érdekességek, leírások,
tippek - trükkök, csevegő,
kérdezz - felelek

Partnerprogram Bejelentkezés Regisztráció
Ma feladott hirdetések | Ma lejáró hirdetések | Legutóbbi 20 hirdetés | Legfrissebb cikkek
Rovattérkép | Rovatfigyelés | Súgó - GY.I.K.
| Fotópályázat | E - képeslap | Egyedi fényképes ajándékok | Hímzett ajándékok | Fotókristály | Fotóalbum - Myalbum.hu | MyPolo.hu | KépesPolo.hu |
| AjandekPolo.hu | KepesPolok.hu | AjandekPolok.hu | Fotókidolgozás | Fotógravírozás | EgyediAjandek.hu | Webhoszting - DomainStar.hu |

Legutóbbi keresőszavak - citrom | 6800 | motor 2000 | trapézlemez | hegedű


Gép, szerszám, építkezés apróhirdetések hírek érdekességek leírások beszámolók


Aprotuti hírek, Gőzzel hajtott járművek

Boldog névnapot kívánunk minden Nemzeti és Gyöngyi nevű látogatónknak

Hírek  -  Hozzánk szól
Érdekességek, leírások, beszámolók

Akkumulátorok barkácsgépekhez Barkácsgépek, szerszámok, eszközök Egyéb
Festés, mázolás, tapétázás Tüzelőanyagok - fűtési tanácsok


Küldjön Ön is cikket, érdekességet, híreket a rovatba...


Keresés a hírek, cikkek között
Keresendő kifejezés






Gőzzel hajtott járművek Vissza a hírekhez
Hírhez kapcsolódó címkék - gép, szerszám, munkagép, kerék, ék, kalapács, elektronika, vízikerék, küllő, dióda
Opciók - Kapcsolódó hirdetések  -  Szóljon hozzá a cikkhez  -  Küldjön Ön is cikket  -  Csevegő  -  E-képeslap küldése
Gőzzel hajtott járművek
Nicolas-Joseph Cugnot mutatta be az első működőképes, önjáró, gőzzel hajtott járművet, a gőzkocsit 1769-ben.


Ez volt tulajdonképpen az első gépkocsi
Míg azonban a lokomobil, ahogy a gőzerejű traktort nevezték, nem volt általában sikeres szállítóeszköz, nagyon hasznosnak bizonyult a mezőgazdasági üzemek önjáró erőgépeként, ezért például cséplőgépek vagy széna bálázók meghajtására használták. A gőzhajtású gépkocsik a 20. század elején a hagyományos autók komoly vetélytársai voltak. A belsőégésű motorok végül azért szorították ki az autóknál a gőzgépet, mert indításkor még a speciális kazánok esetén is 30 másodpercet vett igénybe a megfelelő gőznyomás elérése. Az első gőzmozdonyt Richard Trevithick a walesi Pen-y-Darren-i vasművekben 1804. február 21-én helyezte üzembe. A gőzmozdony tette lehetővé a közlekedés forradalmát a szárazföldön, míg a tengeren a vitorlás hajózás korszakának a gőzhajók vetettek véget.


Miért használják még mindig?
A gőzgép legnagyobb előnye az, hogy bármilyen forrásból származó hőenergiát mechanikai munkává tud alakítani. A belsőégésű motorok csak igen szűk határok között változtathatják üzemanyagukat, a gőzgépeknél viszont közömbös, milyen forrásból származik a gőzképzéshez szükséges hőenergia. A nukleáris energia hasznosítása nem is volna lehetséges gőz felhasználása nélkül. A gőz előállításához néha égésre sincs szükség. Naperőművekben gőzt lehet előállítani egy központi hőtermelő torony és megfelelően mozgatott tükrök segítségével. A gőzmozdonyok a magas hegyeken át vezető vasutaknál előnyösebbek a Diesel-hajtásnál, mert a gőzgép működését nem befolyásolja a levegő nyomása. Az utóbbi években magas hegyi vasutaknál több olyan korszerű, a mai technológiai lehetőségeket kihasználó gőzmozdonyt helyeztek üzembe, mely minden tekintetben felveszi a versenyt más megoldásokkal. A gőzgép egyik előnye a többi hőerőgéppel szemben, hogy terhelés alatt is elindítható, ha a dugattyú nem éppen az egyik holtpontban van. Ez utóbbin a gőzmozdonyoknál úgy segítettek, hogy a két oldali hengerhez tartozó hajtórudat 90°-al elékelve szerelték, így amikor az egyik oldalon holtponti helyzet volt, a másik oldali gőzgép teljes nyomatékkal tudott indulni.


Hatásfok
Egy gép hatásfokát úgy tudjuk kiszámítani, ha a gép által szolgáltatott mechanikai munkát elosztjuk a gép működtetéséhez szükséges üzemanyag elégetéséből származó hőenergia mennyiségével. A két energia különbsége a hasznos munka számára elvész és a környezetet melegíti. Egyetlen hőerőgép hatásfoka sem lehet jobb az ideális Carnot-körfolyamat hatásfokánál, ahol a hő egy magasabb hőmérsékletű tartályból egy alacsonyabb hőmérsékletű tartályba áramlik munkavégzés közben. A Carnot-körfolyamat hatásfoka a két tartály abszolút hőmérsékletének hányadosa. A gyakorlatban a kazán-gőzgép rendszer hatásfoka abban az esetben, ha a kiömlő gőz atmoszférikus nyomáson a szabadba távozik, kb. 5%, azonban kondenzátor alkalmazásásval a hatásfok 25%-ig növelhető. Kombinált ciklus esetén, ahol a tüzelőanyag elégetése először egy gázturbinát hajt és csak utána használják gőzfejlesztésre, a hatásfok 60% is lehet. Hőhasznosítás esetén, amikor is a rendszerből távozó hőenergiát fűtésre használják, az összhatásfok 90%-ot is elérhet.

Forrás - wikipédia (Gőzzel hajtott járművek)



A cikksorozat további részei
Barkácsgépek, szerszámok, eszközök - további cikkek
1. rész - Gőzgép...
2. rész - Gőzgép fejlesztései...
3. rész - Gőzgép szerkezetek...
4. rész - Gőzzel hajtott járművek...

Gőzturbina fajtái és történ...
A gőzturbinák szabályozása...
Gőzturbina...
Gázturbina...
Rakéta...
Sugárhajtómű...
Wankel-motor...
Stirling-hűtőgép...


Képeslap küldése - Szóljon hozzá a cikkhez - 0 hozzászólás - 2989 megnyitás - nyomtatás - 2009.07.24. - 11:41
nyomtatás Cikk nyomtatása
Küldés E-mailben Cikk küldése E-mailben
Vissza Vissza a hírekhez




További hírek, érdekességek a kategóriából

Gőzzel hajtott járművek
Szárny
A szó eredetileg a madarak, denevérek, és pteroszauruszok repüléshez módosult mellső végtagját, illetve a rovarok kültak...

Gőzzel hajtott járművek
Szélfarm
Szélfarmokat szárazföldön és vizeken is telepítenek. Az utóbbiak elterjedtebbek Európában, az Egyesült Államok még csak ...

Gőzzel hajtott járművek
Vízturbina
Örvény Vízkerekeket több ezer éve használnak ipari energiaforrásként. Legfőbb hátrányuk a méretük, mely korlátozza az át...

Gőzzel hajtott járművek
Gőzturbina fajtái és története
A turbinából kiáramló gőzt nagy vízzel hűtött hőcserélőkben, a kondenzátorokban lecsapatják. A turbina kisnyomású részéb...






Kapcsolódó hirdetések

PAJZS AUTOMATA...
PAJZS AUTOMATA, fényre sötéted...
Hirdetés megtekintése >>
Ipari gázpalackok...
Ipari gázpalackok, Co2 palack:...
Hirdetés megtekintése >>
Hegesztőgép LIBRA 160C-MIG 160...
Hegesztőgép LIBRA 160C-MIG 160...
Hirdetés megtekintése >>

MIG 170, 220V Co2 hegesztőgép...
MIG 170, 220V Co2 hegesztőgép,...
Hirdetés megtekintése >>
MŰANYAG ABLAK A LEGOLCSÓBBAN!!...
MAGYAR GYÁRTÓ 100% GARANCIA! A...
Hirdetés megtekintése >>
Kerékpár ...
Szolnokon, egy nagyon jó állap...
Hirdetés megtekintése >>


Vissza a hírekhez Vissza a kategóriákhoz

Szóljon hozzá  -  Tanuljunk
Írjon véleményt a cikkekhez, beszámolókhoz

* Név
* E-mail
* Üzenet
* Kód


Gép, szerszám, építkezés Írjon véleményt a beszámolókhoz cikkekhez tanuljunk


Vissza a hírekhez Vissza a kategóriákhoz






Vissza a lap tetejére






Kapcsolat   |   Felhasználási feltételek   |   Adatvédelem   |   Impresszum   |   Partnerajánlat
Az Ön IP címe: 54.166.15.152
© aproTUTI.hu - 2006-2007

Minden jog fenntartva!